Blogiin tulossa Tansanian reissujen matkapäiväkirjat ja myös mahdollisesti muidenkin reissujen kuvauksia.

keskiviikko 20. helmikuuta 2013

26.06.2012 Selous game reserve - Bagamoyo, Travellers lodge

26.06.2012
Selous game reserve - Bagamoyo Travellers lodge

Herätys klo 05.30, koska tarkoitus on lähteä liikkeelle klo 07. Epäilimme hieman tätä suunnitelmaa jo illalla, koska koko leiri täytyy purkaa.

Aamuun tuli myös kunnon jännitysnäytelmä kun Mikko oli menossa pakkaamaan telttaan tavaroita. Teltan oviläpässä oli skorpioni, ja ennen kuin Patrick ja Thomas tulivat tunnistamaan lajia, se oli hävinnyt.

Pahaksi onneksi teltan ovi oli jo auki ja mietimme onko skorpioni teltan sisällä vai ulkona. Purimme tavarat teltasta ulos. Ensi kannoimme ulos sängyt ja ladoimme niiden päälle kaikki vaatteet ja muun irtaimen tavaran. Ravistelimme kaikki tavarat, eikä skorpionia näkynyt. Kun Thomas rupesi purkamaan telttaa, skorpioni löytyi teltan pakkauspussista, jota on käytetty teltan edessä "kynnysmattona". Hyvä juttu, että löytyi, koska olisi ollut ikävä ajatella sen piilottelevan rinkan pohjalla. Thomas sanoi, että tuo skorpioni oli vaarallinen (=ei tapa, mutta kamalan kivulias ja pistokohta turpoaa moninkertaiseksi). Hieman ihmeteltiin ylirentoa suhtautumista myrkyllisiin puremiin, mutta vastaus oli että se on vain huonoa onnea.  Mikko ehti nähdä Selousissa yhteensä 3 skorpionia.

Leirin purkaminen ja pakkaaminen otti aikansa ja matkaan pääsimme 8 aikaan. Matkalla Selous näytti meille vielä paljon eläimiä mm. yhden hyeenan. Se jäikin ainoaksi hyeenaksi koko reissulla.

Kun olimme ajaneet vähän yli tunnin, niin matkaan tuli mutkia. Auto ei liikkunut enää eteenpäin. Kurkistimme ikkunasta ulos niin takavetoakseli (ymmärtääksemme) oli 10 cm renkaan ulkopuolella. Kaikki pultit olivat katkenneet. Tämän korjauksessa sitten askarreltiin tunnin verran. Akselit irrotettiin ja reiät laitettiin umpeen ilmastointiteipillä, jota onneksi taas repustamme löytyi. Teippaus tehtiin sen vuoksi, ettei sisään mene hiekkaa.

Jatkoimme matkaa etuvedon voimalla ja pääsimme etenemään ihan mallikkaasti. Ainoastaan kerran meinasi tulla ongelmia jyrkässä nousussa kun veto ei meinannut riittää. Noin puolenpäivän aikaan olimme Mtemeren portilla ja poistuimme Selousin riistansuojelualueelta.

Valitettavasti näyttää siltä, että olemme Dar es Salaamissa pahimpaan ruuhka-aikaan. Näin myös kävi. Darin läpi ajaminen vei melkein 4 tuntia. Emme enää ikinä valita Suomen ns. ruuhkista. Loppumatkan kohti Bagamoyoa ajelimme pimeässä. Pitkien valojen käyttöetiketti on täällä aika erikoinen. Niitä pidetään koko ajan päällä ja vastaantuleva ei näe eteensä yhtään mitään.

Dar es Salaamin ruuhkissa on kaiken maailman kaupustelijaa. Meille yritettiin myydä mm. keittiöveitsiä, pähkinöitä, hedelmiä, purkkaa, tupakkaa, dvd-levyjä, tyynyjä ja kännykänlatureita.

Matkalla Patrick soitti hotellille ja ilmoitti myöhästymisestämme. Mikko valitsi puhelimessa meille illallisen, koska keittiö menee kiinni klo 21.00. Olimme hotellilla 20.20 ja pimeys oli täydellinen. Tällä reissulla pimeällä perillä olo on ollut enemmän sääntö kuin poikkeus. Toivotimme Patrickille, Thomasille ja Ludille hyvää yötä ja toivomme näkevämme heidät aikaisemmin kuin vasta lähtöpäivänä. Tämä riippuu siitä pitääkö autoa lähteä korjaamaan Dar es Salaamiin saakka.

Veimme tavarat huoneeseen ja lähdimme saman tien illalliselle. Huone on ihan mukava ja Intian-valtameri kuuluu ja huomenna myös näkyy sinne. Söimme illallisen, otimme oluet huoneeseen ja menimme nukkumaan. Nyt on luksusta! Molemmille on omat parisängyt hyttysverkkoineen. Romanttista eikö totta ;-)