Blogiin tulossa Tansanian reissujen matkapäiväkirjat ja myös mahdollisesti muidenkin reissujen kuvauksia.

maanantai 18. helmikuuta 2013

16.06.2012 Katavi national park, Ikuu ranger post

16.06.2012
Katavi national park, Ikuu ranger post

Heräsimme seitsemältä ja teki hyvää nukkua vähän pidempään. Söimme tukevan aamiaisen ja lähdimme rauhallisesti liikkeelle.

Kiertelimme nyt valoisalla leiripaikkaamme ja kävimme kaivon luona. Nyt selvisi miksi yöllä kuului niin paljon virtahepojen ääniä. n. 80 metrin päässä köllii yli 50 virtahepoa rantamudassa. Kuulimme myöhemmin, että riistanvartijat päästävät lutakkoon vettä kaivosta, jos muta uhkaa kuivua. Kaivona on luonnonlähde, joten vettä riittää hyvin.

Pohdimme ennen ajolle lähtöämme leiriintymistämme. Totesimme, ettei erityisleirintäalue ole välttämättä turvallinen. Meille ranger postin piha sopii hyvin jos vain leirivessa saadaan sinne pystyttää. Thomas ja Patrick neuvottelivat tästä henkilökunnan kanssa ja lopputulos oli positiivinen. Päätimme siis jäädä Ikuun vanhan puistovartioaseman pihaan. Nyt vesihuoltokin on lähellä.

Lähdimme Sitaliken pääportille ilmoittautumaan ja maksamaan puistomaksut. Matka kulkee osittain puiston ulkopuolella ja siellä oli käynnissä kulotus. Hirveä rätinä vain kuului kun heinä paloi ja liekit olivat korkeita. Puut eivät kuulemma kulotuksesta kärsi, koska kuiva kausi on vasta aluillaan.

Matkalla ei näkynyt mitään ihmeempää. Pääportilta löytyi meille tärkeä asia. Länsimainen hotelli helpotus. Ehkä olemme liian mukavuudenhaluisia, mutta kyykkysysteemi tuntuu meistä kovin hankalalta.

Pyörimme aseman pihalla ja saimme puistonvartijoilta esitteet.

Kuulimme myöhemmin Patrickilta, että mukanamme oleva Ikuun aseman vartija oli sanonut puiston johtajalle, että Ikuun asemalle tarvitaan siistimmät vessat joissa ei ole hämähäkkejä ja länsimaiset pöntöt :-) Saimmekohan aikaan Katavin vessauudistuksen.

Kun viralliset asiat oli hoidettu, lähdimme Sitaliken kylään ostamaan Thomasille kananmunia ja rangerille tupakkaa. Itse pistimme elämän risaiseksi ja ostimme cokiksen. Maistui hyvältä ja se oli jopa melko viileää.

Paluumatkalla pysähdyimme vielä sillalla, ja katselimme joessa olevia krokotiileja ja virtahepoja.

Tämän jälkeen palasimme takaisin leiriin, jossa söimme lounaan ja vietimme kuumimman ajan. Lounaaksi oli alkuun salaattia, pääruokana pihviä, riisiä ja kasviksia. Iltapäivällä vihermarakatit ja 4 norsua vierailivat aseman pihalla.

Lounaan aikana Patrick kysyi haluammeko kuulla ensin hyvät vai huonot uutiset. Valitsimme huonot. Reitti, minkä olimme Kataviin tullessamme valinneet, ei ollut turvallinen. 5 päivää sitten reitillä oli tehty bussia kohtaan aseellinen ryöstö. Ryöstelevä joukko on kaiketi Burundista tulleita pakolaisia. Ryöstetyssä bussissa oli myös ollut aselähetys puistoon. Onneksi ainakin osa joukosta on saatu kiinni ja aseet on myös saatu takaisin. Porukka jäi kiinni kun joku heistä oli mennyt kaupittelemaan ryöstettyjä puhelimia läheiseen kylään. Kyläläiset olivat yhdistäneet tämän kauppatapahtuman ja tapahtuneen ryöstön toisiinsa ja soittivat apua. On melko epätodennäköistä, että uutta ryöstöä suunniteltaisiin näin pian kiinnijäämisen jälkeen. Toisaalta olisimme ryöstäjille houkutteleva ja helppo kohde. Nyt täytyy miettiä menemmekö samaa reittiä takaisin vai kierrämmekö Sitaliken pääportin kautta.

Hyvät uutiset olivat sitten ne, että puistossa on paljon eläimiä.

Ilta-ajolle lähdimme klo 16 aikaan ja mukaamme tullut ranger kertoi, että kauempana on nähty leijonia. Aseistettu puistonvartija on ajoillamme mukana kahdesta syystä. Pienempi syy on eläimet, mutta suurempi syy on puistossa tapahtuva salametsästys. Aseena vartijalla on AK-47. Olemme siis ajoilla turvassa ja samoin yöpymispaikassamme, koska vieressä on riistanvartijoitten asunnot.

Ajon aluksi löysimme 2 naarasleijonaa. Ne tulivat tulvatasangolta lähelle tietä ja menivät varjoon lepäämään.

Samaan paikkaan osui myös jonkin lodgen 2 asiakasta. Tällä hetkellä he ovatkin meidän lisäksi ainoat turistit puiston sisällä. Katavi on Tansanian kolmanneksi suurin kansallispuisto, joten ruuhkaa ei ainakaan ole!

Kävimme myös pyörähtämässä luxus-lodgen pihalla. Hetken palloilimme pihalla ja kohta tulikin paikalle henkilökuntaa ja paikan johtaja. He pahoittelivat paikan epäjärjestystä, mutta seuraavat vieraat tulevat vasta 02.07. Ei riittäisi meidän rahat tuolla asumiseen. Hinta on yli 300 € / henkilö / yö.

Katavi, Katuma bush lodge

Kun valoa vielä riitti niin ajoimme meille ajatellulle erityisleirintäalueelle. Nyt sen pusikkoisuus vasta todella paljastui. Ranger sanoi, että hän voi kulottaa tästä heinikon pois, mutta totesimme mielellämme jatkavamme leiriintymistä ranger postin pihalla.

Palasimme leiriin ja kävimme leirisuihkussa ennen illallista. Tänään ruokana oli alkuun hedelmiä ja kurkkukeittoa. Pääruokana täytettyjä tomaatteja, riisiä ja kasviskastike. Jälkiruokana pikkubanaaneja. Illallisen jälkeen menimme suoraan nukkumaan, koska huomenna herätys on 05.20

PS. Marian kaulasta löytyi punkki (YÖK). Onneksi on punkkipihdit mukana.