Blogiin tulossa Tansanian reissujen matkapäiväkirjat ja myös mahdollisesti muidenkin reissujen kuvauksia.

perjantai 8. helmikuuta 2013

14.06.2012 Ruaha - Mbeya

14.06.2012
Ruaha - Mbeya

Heräsin jo 05 koska luonto kutsui. Herätin samalla myös Mikon, joka ei valitettavasti saanut enää unta, vaikka olisimme voineet nukkua vielä 06.30 asti. Heti aamun sarastaessa alkoi leirin purkaminen ja pakkaaminen. Lähdön piti tapahtua klo 08, mutta emme onnistuneet tässä aikataulussa. Tavaraa on paljon. Telttoja 4 kpl ja niiden lisäksi suihku- ja vessateltat.  Leirin purkamisessa saamme sentään vähän auttaa. Voimme purkaa omat sängyt, luoda vessakuopan umpeen ja auttaa Thomasia telttojen purkamisessa. Lisäksi erittäin hyödyllinen virka on auton oven avoinna pitäjä :-)

Tavarat mahtuvat juuri ja juuri autoon, mutta tyhjää tilaa ei jää. Erityisleirintäalueelta lähdettäessä ei saa jäädä muita jälkiä käynnistä kuin nuotiopaikka ja tässä mielestämme onnistuimme.

Portille ajo kesti tunnin ja sieltä hiekkatietä 2 tuntia Iringaan, jonne saapuessamme kello oli 12. Kävimme Thomasin kanssa vaihtamassa rahaa. Odotin itse ulkona ja turvallista oli kun rahanvaihtopisteen edessä seisoo aseistettu vartija. Patrick oli lähtenyt tällä välin tankkaamaan ja kävelimme bensikselle.

Kävimme täällä myös vessassa ja vaikka kaikenlaisia vessoja on tullut koettua, tämä oli pahin kaikista. Vessassa ei ollut mitään vettä millä olisi voinut kyykkymallin "pöntön" huuhdella. Lattia lainehti ja ammoniakin huurut kirvelivät silmiä. Ei muuta kuin lahkeiden kääriminen polviin ja hengityksen pidätys ja nopea toimitus! Kun olimme saaneet asiamme toimitettua Thomas ja Ludi olivat lähteneet ostoksille. Siinä piti mennä 10 minuuttia, mutta aikaisemmista reissuista oppineena tähän ei voinut luottaa. Aikaa meni lopulta 40 minuuttia. Jäiden hankinta oli tuottanut ongelmia.

Matka jatkui kohti Mbeyaa ja sitähän riitti. Tie on onneksi päällystetty mutta välimatkaa on noin 450 km. Matkalla oli myös paljon tietöitä, jotka hidastivat menoa. Lounaan söimme eucalyptus-metsikössä.

Saavuimme Mbeyaan pimeässä. Hankintalistalla oli vielä vettä ja konyagia. Kaupasta ei taaskaan saanut alkoholia, mutta vedet saimme ostettua ja Patrick lupasi hoitaa paikalliset juomat. Meidät vietiin hotelliin ja se olikin oikein viihtyisä. Hotellina meillä oli Beaco Hotel. Suomalaiseen tapaan menimme aivan ensimmäiseksi ottamaan baariin oluet. Baari on ulkona ja täällä on todella kylmä, koska Mbeya sijaitsee 2000 m korkeudessa.

Huoneessa uudelleen pakkasimme tavaramme ja latasimme kaikki mahdolliset akut. Söimme illallisen hotellin ravintolassa, ja jostain syystä hotellille ei ollut tullut tieto, että ruoan pitäisi sisältyä huoneemme hintaan. No tämä nyt ei paljon haitannut, koska pippuripihvit ranskalaisilla maksoivat noin 5,5 USD / kpl. Olivat ihan maittavia. Sitten huoneeseen, suihkuun ja nukkumaan. Kello oli nukkumaan mennessä 24 ja herätys aamulla 05.30.