Blogiin tulossa Tansanian reissujen matkapäiväkirjat ja myös mahdollisesti muidenkin reissujen kuvauksia.

tiistai 18. maaliskuuta 2014

19.01.2010 Ngorongoro Ndutu special campsite

Aamulla heräsimme ilman kelloa 06.45. Tähän oli osasyynä varmaankin ilman koleus + se, että jätimme teltasta kaikki läpät auki. Marialla oli fleece-pusakka, jossa nukkui, mutta Mikolla ei ollut mukana mitään noin lämmittävää. Hän keksi sitten yöllä ottaa lämmikkeeksi makuupussin lisäksi pyyhkeen. Aamiainen oli ihana. Alkuun hedelmiä ja muroja (kuuman maidon kanssa, koska maito tehdään maitojauheesta kylmäsäilytystilojen puutteen takia), paahtoleipää, pekonia, paistettua kananmunaa ja tomaattia + hyvää tuoremehua ja kahvia. n. klo 8.00 lähdimme ensimmäiselle ajolle Näimme ensin kirahveja ja norsuja.

Tämän jälkeen törmäsimme leijonaperheeseen sekä gepardiin.

Olimme taas seikkailtuamme poissa teiltä keskellä tasankoja, jossa maamerkkejä ei näkynyt. Lopputulos oli, että olimme jälleen hivenen eksyksissä. Toisen jeepin avustuksella pääsimme pois tasangolta kuivuneelle joenuomalle. Vielä oli vähän epäselvää mihin päin pitäisi suunnistaa, mutta löysimme lopulta leiriimme, jonne saavuimme 14.30. Aamuajon pituudeksi tuli siis yli 6 tuntia.

Leirillä söimme lounaaksi taas Omarin herkkuja. Alkuun hedelmiä, pääruoaksi kanaa ja mausteista ananaskastiketta + lisukkeena riisiä ja vihreitä papuja ja porkkanaa. Jälkiruoaksi hedelmäsalaattia (parasta koskaan syömäämme) + kahvit.

Sitten kirjoittelimme matkapäiväkirjaa ja n 15.40 lähdimme iltapäiväajolle. Ensimmäiseksi törmäsimme 3 valtavaan urosnorsuun. Olivat hyvin rauhallisia ja pääsimme tosi lähelle.

Sitten haimme vettä, kuten teimme aamullakin. Ndutu järven rannalla on porakaivoja ja molemmilla kerroilla paikalla oli pumppuauto. Joko hyvää onnea tai sitten oppaamme tiesi milloin autot olivat paikalla.

Tämän jälkeen matkasimme taas kohti tasankoja ja matkalla näimme useita kirahveja.

Löysimme leijonalauman taas joenuomasta. Parhaimmillaan meitä oli leijonia ihailemassa 7 autokuntaa, mutta leijonat ovat niin autoihin tottuneita, että meistä vähät välittivät.

Leirissä meitä odotti peseytymismahdollisuus.

Miehet olivat virittämässä leirisuihkua, mutta ilmoitimme, että homma onnistuu ämpärillä ja kannulla. Thomas ihmetteli tätä ratkaisua, mutta kerroimme, että kesämökillä peseydymme tuolla tavalla. Sitten Thomas ilmoitti tuovansa meille kohta lisää lämmintä vettä ja me kerroimme, että meille riittää tämä 1 ämpärillinen. Hän ei ollut uskoa meitä, mutta tuolla määrällä Mikko pesi myös hiuksensa.

Suihku virkisti kummasti ja lähdimme ruokakatokseen kirjoittamaan päivän tapahtumista. Ilta pimeni pikkuhiljaa ja meille tuotiin Petromax-lamppu. Jostain syystä paineet eivät laitteessa pysyneet ja sitä on nyt korjattu toista tuntia. Nautimme illallisen otsalamppujen valossa. Tänään oli alkuun kurkkukeittoa, pääruoaksi spagettia ja jauhelihakastiketta + herneitä. Jälkiruoaksi friteerattuja banaaneja, joita emme valitettavasti enää jaksaneet juurikaan syödä. Juttelimme vielä seuraavan päivän suunnitelmista ja suunnaksi otetaan Serengeti.