Blogiin tulossa Tansanian reissujen matkapäiväkirjat ja myös mahdollisesti muidenkin reissujen kuvauksia.

tiistai 16. huhtikuuta 2013

21.01.2011 Tansania, Ngoronoro, Nasera rock, special campsite – Ngorongoro wildlife lodge

Olihan päivä! Tällä hetkellä istutaan Ngorongoro Wildlife lodgen terassilla, huokaisemme + huuhdomme pölyjä kurkustamme Kilimanjaro-oluella. Mutta täytynee aloittaa alusta, eli aikaisesta aamusta.

Heräsimme 06, jotta ehtisimme ajoissa Ngorongoron kalderaan, purkaa leiritavarat matkanvarrella autosta ja viedä Krisin pojan kouluunsa meidän piti lähteä matkaan 07.30. Pääsimmekin liikkeelle melkein aikataulussa. Söimme aamiaisen, purimme ja pakkasimme leirin. Kris ja hänen poikansa tulivat ajoissa paikalle ja paikalle saapui paljon muitakin heimon jäseniä. Masait halusivat mukaansa kaikki isot muoviset vesipullot, peltipurkit ja lasipurkit. Thomas iski heille matkaan myös laatikollisen hedelmiä, joita emme enää tarvitse, koska tämä oli viimeinen leiriyö tällä reissulla.

Tunnelma jeepissä oli tiivis, koska mukanamme oli nyt Kris ja hänen poikansa. Krisin mukanaolo jouduttaa matkantekoa. Hän on parempi kuin mikään gps-navigaattori. Navigaattorista ei kyllä taitaisi olla täällä mitään hyötyä. Kris tuntee nämä alueet paremmin kuin mikään kartta ja osaa myös neuvoa parhaimmat ajoreitit, varsinkin kun välillä ei edes ajeta ajourilla vaan keskellä savannia.

Pidimme kuvaustauon kun ympärillä oli niin paljon eläimiä ja liikkeelle lähdettäessä autosta kuului outo ääni. Seuraava pysähdys tuli pian kun auton sisään lensi lanta-kuoriainen. Siitä tulikin pitkä pysähdys. Kun olimme lähdössä liikkeelle, kuului kamalaa kolinaa ja jysähtelyä. Vika oli taka-akselissa. Tämä voitaisiin kai korjata niin, että voitaisiin liikkua vain etuvedon turvin, mutta siihen tarvittaisiin työkaluja, joita ei matkassamme ollut. Onneksi puhelimet toimivat ja Elias soitti toimistolle. Kuulimme, että Karatusta lähtee toinen auto tulemamaan auttamaan meitä. Olimme kuitenkin kaukana tasangolla ja Karatusta tänne kestäisi noin 2,5 – 3 tuntia.

Auton hajoamispaikassa oli hyvät ja huonot puolensa. Tällä alueella ei ole kissapetoja, mutta paikka oli pelkkää tuulista ja pölyistä tasankoa. Maria olisi ongelmissa jos vessahätä yllättäisi. Osa autokunnastamme istui keskellä savannia ja Maria kirjoitteli autossa osoitteita postikortteihin. Ympärillä oli jonkin verran gnuita, seeproja ja gaselleja.

Thomas ja Kris huomasivat noin 500 metrin päässä savannilla auton. He juoksivat sitä kohti, mutta joko heitä ei huomattu tai sitten he eivät muuten vaan viitsineet pysähtyä. Tällä nyt sinänsä ei ole mitään väliä, koska apu meille oli jo matkalla. Miehet palasivat turhautuneina takaisin. Nyt piti keksiä jotain tekemistä, ettei aika kävisi pitkäksi. Keksimme näyttää Olli Marttilan kirjasta kuvia. Kirjasta löytyi Thomasin ja hänen tyttärensä ja vaimonsa kuvat. Masai-poika tuntui olevan kovin kiinnostunut kirjasta varsinkin kun kirjassa on luku myös Masai-heimosta. Kirjassa olevista Masaiden kuvista Kris tunnisti muutaman tuttavansa. Kirja oli hyödyllinen myös sanastonsa vuoksi. Kaikkia nauratti kun Maria totesi swahiliksi: gari limeharibika = auto on rikki

Kirja siis kiinnosti pikkupoikaa kovasti ja oli kaunis hetki savannilla kun Mikko ja poika istuivat vierekkäin selaten monisatasivuisen kirjan läpi katsellen kaikki kuvat. Kuvista Mikko aina kertoi missä se oli otettu. Elias tuumasi, että ongelmana on nyt vain se, että opettajalla ja oppilaalla ei ole yhteistä kieltä.

Savannilla näkyi taas lähestyvä pölypilvi ja totesimme sen bussiksi. Kris lähti juoksemaan kohti bussia ja sen kuski huomasi hänet ja pysäytti ajoneuvon. Nyt kaivoimme äkkiä pojan tavarat autosta ja hän lähti myös juoksemaan bussia kohti. Siellä menivät isä ja poika savannia pitkin, nousivat bussiin ja jatkoivat matkaa kohti pientä kylää ja sen koulua.

Pian paikalle tulikin myös pelastusjoukkomme. Matka oli kestänyt 3 tuntia, koska Ngorongoron portilla oli ollut ruuhkaa ja papereiden selvittelyyn oli mennyt puoli tuntia. Autossa oli 2 miestä työkaluineen ja Elias, Mikko ja Maria lähtivät tällä jeepillä kohti Ngorongoron Kalderaa. Autossa tulleet kaksi miestä, Thomas, Faustin, leiritavarat ja hajonnut auto jäivät savannille. Kun autosta saadaan joku osa irrotettua niin he pääsevät etuvedon turvin Karatuun.

Me lähdimme siis kohti kalderaa. Elias ajoi kovaa vauhtia kahdestakin syystä. Tämä jeeppi on uusi eivätkä leirikamat katolla hidasta menoa. Toisekseen meillä on kiire kalderaan. Kaahauksen ansiosta olimme alasmenotien portilla jo ennen kahta. Tämä on kolmas kertamme täällä ja maisema on aina yhtä lumoava ja vaikuttava.

Järvi oli tällä kertaa aika vähävetinen ja flamingoja ei montaa paikalla ollut. Päivämme kohokohtia oli nähdä 5 sarvikuonoa, joista yksi oli poikanen. Lisäksi näimme monta hyeenaa, 2 vanhaa valtavaa urosnorsua ja 2 leijonanpentua. Aikaa kalderassa ehdimme viettää noin 4,5 h.

Aikaisemmin emme ole nähneet näin montaa sarvikuonoa. Saimme myös ikuistettua virtsaavan sarvikuonon. Se muistutti mielestämme painepesurin suihkua.

Leijonanpennut olivat suloisia, kuten aina.

Varsinainen kohokohta tuli vielä nousutiellä. Näimme kaukana mutkan takana norsulauman. Ajoimme eteenpäin ja ihmettelimme mihin ne hävisivät. Seuraavan mutkan takaa ne tulivat esiin ja sammutimme auton. Norsut tulivat tien yli ja kulkivat aivan automme vierestä. Laumassa oli myös poikasia ja äitinorsu ei välttämättä suhtautunut meihin kovin luottavaisesti. Olipa komea näky ja hieno päätös ajelulle.

Palasimme lodgelle ja sovimme lähtevämme seuraavana aamuna liikkeelle klo 07, jotta ehdimme ajoissa Ambureniin Thomasin kotitilalle. Elias sai myös tiedon siitä, että muut miehet olivat päässeet turvallisesti Karatuun ja auto oli jo saatu korjattua. He yrittävät päästä vielä illan aikana Arushaan.
Me heitimme tavaramme huoneeseen ja painuimme suoraan baarin terassille huuhtomaan päivän pölyt kurkustamme. Itse asiassa meissä on kolmen päivän pölyt, koska Naseralla leiriytyessämme meillä ei ollut suihkumahdollisuutta. Istuessamme Ngorongoro wildlifelodgen terassilla näytimme muihin safarituristeihin verrattuna melko rähjäisiltä.

Kävimme suihkussa ja Marian suihkukäynnin jäljiltä jäi kylpyammeeseen kasa hiekkaa. Kävimme illallisella ja vieraita tuntuu täällä olevan paljon. Buffassa oli melko ruuhkaista.

Nautimme vielä baarissa oluet ja lähdimme huoneeseen rinkkoja pakkaamaan. Olimme liiankin tehokkaita tässä toimessa, koska myös otsalamput tuli pakattua. Yöllä oli mukava herätä ja hortoilla umpipimeässä vessaan. Onneksi kännykästä sai hieman valoa.