Blogiin tulossa Tansanian reissujen matkapäiväkirjat ja myös mahdollisesti muidenkin reissujen kuvauksia.

sunnuntai 14. huhtikuuta 2013

15.01.2011 Tansania, Serengeti, Kirawira, special campsite

Yöllä heräsimme klo 02 kun luonto kutsui. Täällä yöllinen vessareissu ei hermostuttanut niin paljon kuin Ndutussa. Lopun yön nukuimme mainiosti ja heräsimme aamiaiselle 07.30. Ajamaan lähdimme klo 08 aikaan ja kävimme aina mahdollisuuksien mukaan joen rannassa. Paviaaneja ja krokotiileja täällä on paljon.

Joella oli virtahepoja, valtavia krokotiileja ja näimme myös muutaman Niilinvaraanin.

Seuraavan kuvan edustalla normaalin kokoinen krokotiili ja takana todellinen Grumetin-jättiläinen!

Lisäksi näimme 3 hyeenaa, mutta kaikki kissaeläimet pysyivät piilossa.

Kävimme taas Grumetin ylittävällä sillalla ja vesi oli noussut edelleen ja sillan tukki paksu puunrunko.

Joen yli menee kuulemma myös riippusilta, mutta sinne ei autolla tietenkään ole asiaa. Myöskään puolen metrin syvyiset mutakuopat eivät innostaneet kävelyretkeen.

Palasimme leiriin klo 12 ja matkalla näimme seepramangusteja.

Leiriimme on iskenyt flunssa-aalto. Thomas on niiskuttanut eilisestä lähtien ja nyt myös Elias on sairastunut. Lääkitsimme heitä Duactilla ja parasetamolilla ja lounaan jälkeen Elias meni pariksi tunniksi telttaan nukkumaan. Lounaana tänään oli ihanaa avokadosalaattia, lasagnea ja paistettua kesäkurpitsaa.

Olimme aivan täynnä, mutta kokkimme Faustin oli loihtinut vielä jälkiruoaksi suklaavanukasta ja nautimme sen kahvin kanssa. Lounaan jälkeen olikin leirisuihkun aika. Thomas oli lämmittämässä meille vettä, mutta totesimme veden lämmenneen kanisterissa ihan tarpeeksi. Suihku olikin oikein virkistävä.

Leirissämme kävi myös vierailijoita. Paikalle tuli jeeppi, jossa oli kuskin lisäksi 8 intialaista safari-turistia. He kyselivät olemmeko nähneet leijonia. Veikkaamme, että porukka on erään intialaisen omistamasta luksus tented campista ja he ehkä jonkin verran ihmettelivät meidän leiriämme. Me emme mitään tämän hienompaa kaipaa ja olemme erittäin tyytyväisiä leirivarustukseemme ja meillä on kaikki mitä tarvitsemme.

Klo 16 aikaan Elias heräsi ja sanoi, että lähdetään ensin käymään rannassa hakemassa polttopuita. Thomas lähti meidän mukaamme ja ihmettelimme onko Eliakselta kadonnut flunssan mukana järki. Me muut jäimme hieman taka-alalle, mutta Elias viittoili meitä alas rantaan.

Menimme varovasti hänen luokseen ja samassa noin 20 m päästä ryntäsi jokeen 2 krokotiilia. Onneksi olivat alle 2 metrisiä. Elias oli sitä mieltä, että ne pelkäävät meitä yhtä paljon kuin me niitä. Me emme olleet ihan vakuuttuneita tästä ja mietimme, että joen rannassa hyppiminen ei ehkä ole meiltä kaikkein järkevintä toimintaa. Puitakin löytyi ja häivyimme ne mukanamme ripeästi paikalta. Sitten lähdimme taas autoilemaan.

Iltapäivän ajolla ei näkynyt mitään kovin ihmeellistä, paitsi erilainen vesiantilooppi. Tällä ei ollut takamuksessaan rengasta vaan se oli kokonaan valkoinen. Elias löysi lajin omasta kattavasta kirjastaan. Kuvasimme kuitenkin iltapäiväajolla impaloita ja dikdikin. Taivas tummeni sadetta luvaten joten päätimme palata leiriin ja olimme siellä heti viiden jälkeen.

Elias ja Thomas lähtivät hakemaan vielä vettä. Taivas synkkeni entisestään ja pian ensimmäiset pisarat tipahtelivat. Rupesimme kantamaan tavaroita messiteltan suojiin ja sulkemaan telttojen luukuja. Kokkimme taitaa meitä paremmin sään tulkinnan ja jatkoi vielä samosa-piiraiden uppopaistamista ja samalla kanteli rauhakseltaan tavaroita telttaan.

Miehet palasivat vedenhakureissulta ja silloin taivas repesi.

Vettä tuli kuin saavista ja ukkonen jyrähteli kovasti. Pakenimme kaikki messitelttaan ja kokkimme jatkoi siellä ruoanlaittoa. Kaasupoltin vain päälle ja perunat kiehumaan. Rankkasade kesti onneksi vain tunnin verran.

Illalliseksi saimme purjo-perunakeittoa, pääruokana paahdettuja perunoita, papuja + sipulia ja paistettua kanaa. Illallisen jälkeen Maria jatkoi päiväkirjan kirjoittamista messiteltassa ja kaikki miehet istuivat nuotiolla. Nautimme ruoan kanssa lasilliset punaviiniä ja se ramaisee mukavasti. Jostain kaukaa kuuluu leijonan karjuntaa ja nukkumaan suuntasimme klo 21.