Blogiin tulossa Tansanian reissujen matkapäiväkirjat ja myös mahdollisesti muidenkin reissujen kuvauksia.

maanantai 15. huhtikuuta 2013

17.01.2011 Tansania, Serengeti, Kirawira special campsite, - Serengeti, Lobo wildlife lodge

Meidän piti herätä 06.30, mutta jostain syystä heräsimme jo tuntia aikaisemmin. Otimme kuvia nousevan auringon valaisemasta savannista.

Aamiainen oli normaali ja sen jälkeen alkoi leirin purku. Pakkasimme oman telttamme sängyt ja petivaatteet, mutta itse telttojen pakkaukseen emme saa vieläkään puuttua. Ajattelimme lähteä aamukävelylle pienkoneiden laskeutumispaikan suuntaan, mutta puhvelit olivat vallanneet sen. Kävelimme sitten vain ihan leirin lähistöllä. Leirissä hoidimme vessakuopan umpeen lapioimisen. Pakkaamisen aikana leirin päällä lenteli iso kattohaikaraparvi, mutta kovin onnistuneita kuvia niistä ei saanut.

Mikosta on paljon apua kun tavaroita lastataan auton katolle. Thomas ja Faustin ovat aika lyhyitä, joten Mikko pystyy nostamaan helpommin tavaroita auton katolle. Kun auton pakkaus oli melkein valmis, Marian piti vielä käydä puskassa. Onneksi piti, nimittäin löysimme vielä varusteisiimme kuuluvan kenttälapion ja puunuijan, millä teltan vaarnat isketään maahan.

Pääsimme matkaan n. 09.20 ja esitimme päivän eläintoiveet. Norsuja ja leopardi. Matkallamme norsutoive kävikin toteen, nimittäin näimme kaksi isoa norsulaumaa.

Emme ajaneet Seroneran kautta vaan suuntasimme Lobon tielle Retina hippo-poolin kautta. Vähän ennen hippo-poolia näimme 2 valtavaa virtahepoa pusikossa ja ne laittoivat juoksuksi lähestyessään jokea. On uskomatonta kuinka nopeasti 3000 kiloa painava eläin voi edetä.

Teimme nopean pysähdyksen hippo-poolilla. Täällä on oikein siistit vessat ja emme ymmärtäneet miksi eräs miespuolinen turisti päätti kuitenkin hoitaa tarpeensa pusikon suojassa. Onneksi hän ei kuitenkaan osunut jokeen pyrkivien virtahepojen reitille.

Jatkoimme kohti Loboa ja ”ystävämme” tsetsekärpäset pyrkivät auton sisäpuolelle. Yksi pysähtyi apukuskin niskatukeen ja Mikko mitään ajattelematta läimäisi ötökän pois päiviltä. Thomas nukkui apukuskin paikalla ja säikähti kovasti kun niskatuki yhtäkkiä heilahti. Matkalla näimme jonkin verran eläimiä ja mieleen jäi aivan ihastuttava hyeena.

Kirjautumisrituaalit hoidimme Lobon ranger postilla.

Ranger postilla oli myös paljon agamaliskoja.

Tämän jälkeen veimme Thomasin ja Faustinin julkiselle leirintäalueelle. Autoimme tavaroiden purkamisessa ja söimme lounaamme täällä.

Leirintäalue on hienolla paikalla ja muita leiriytyjiä ei tällä hetkellä ollut. Miehet valtasivat itselleen toisen keittokatoksen, jossa tavarat olisivat suojassa paviaaneilta ja pahimmalta sateelta.

Jätehuolto on täällä aika heikolla tolalla. Kysyin missä on roskis ja Elias osoitti hieman kauempana olevaa kuoppaa. Sinne oli heitetty kaikki jätteet sekaisin ja kuoppa oli aika täynnä. Kysyin miten se tyhjennetään ja ei sitä varsinaisesti tyhjennetä. Roskat poltetaan kuopassa!

Noin klo 14.00 tulimme Lobo Wildlife lodgelle. Vieraita lodgessa näyttää olevan todella vähän. Lähdimme heti oluelle ja Lodgeen on tehty uudistuksia edellisen (2008) vierailumme jälkeen. Tänne on tullut allasbaari ja suuntasimme sinne.

Nautimme oluet upeita maisemia ihaillen.

Baarissa istuessamme kuului takaamme kova jysähdys. Syyllinen löytyi kun näimme takanamme tamaanin, joka oli hypännyt puusta allasbaarin laudoitukselle. Tästä tamaanista emme saaneet kuvaa, mutta tässä muita yksilöitä.

Lähdimme vielä ajelulle klo 16.30 ja melkein heti taivas aukeni. Salamoi ja jyrisi ja sateen vuoksi ei autosta nähnyt juuri mitään. Katto oli myös pakko laskea alas. Näimme kuitenkin pari norsulaumaa, mutta puolen tunnin kuluttua sanoimme Eliakselle, että meidän puolesta ajo voidaan lopettaa. Elias oli ihan tyytyväinen ratkaisuumme, koska tuollaisessa sateessa on aika mahdotonta näyttää yhtään mitään eläimiä. Norsulaumoista otetut kuvat ovat sateen vuoksi epäonnistuneita, mutta tässä yksi yksilö juuri ennen sadetta.

Palasimme Lodgeen ja nautimme juoksevasta vedestä suihkun muodossa. Illallisella joimme puoliksi pullon viiniä ja se meni päähän kuin metrin halko. Nukkumaan klo 22.00.

Loppuun vielä kuvia lodgesta.